Voor het maken van een koopovereenkomst kunt u uiteraard ook op ons kantoor terecht. In een koopovereenkomst maakt u onderling afspraken en beschrijft u de bijzonderheden van de woning/ het pand/ de grond. Ook kan er een lijst van achterblijvende roerende zaken worden gemaakt. Aangezien de makelaar bij uitstek de deskundige is op dit gebied, wordt dit deel meestal door een makelaar verzorgd. De notaris volgt dan met een akte van levering, waarbij het onroerend goed wordt overgedragen door middel van het inschrijven van deze akte bij het Kadaster.
De koper financiert de koopsom meestal met een hypotheek. Ook de hypotheekakte wordt door de notaris opgemaakt, in opdracht van de bank/ financier.
Steeds meer mensen proberen zelfstandig hun huis te verkopen via internet. Daarbij maken zij geen gebruik van een makelaar. Ook de koper opereert vaak zelfstandig. Nogmaals, dit is niet aan te raden. Vaak zitten er haken en ogen aan, waar u zelf niet aan hebt gedacht. Juridisch worden uw belangen bewaakt door zowel de makelaar als de notaris, bijvoorbeeld het begeleiden bij de onderhandeling, het regelen van een waarborgsom, het zoeken in het Kadaster naar bijzondere bepalingen, etcetera.
Voor onontbeerlijke informatie hieromtrent verwijzen wij u graag naar www.notaris.nl.